Alle Vlaamse lokale besturen moeten een klokkenluidersmeldpunt hebben voor hun medewerkers en andere personen die met het lokaal bestuur samenwerken. Dat is het gevolg van een nieuw Vlaams decreet op basis van een Europese Richtlijn.
Klokkenluiders zijn personen die in het kader van een werkrelatie inbreuken vaststellen en die inbreuken melden. Niet enkel personeelsleden kunnen klokkenluiders zijn, maar ook andere personen die met het lokaal bestuur van Zemst samenwerken, zoals bijvoorbeeld consultants, leveranciers, sollicitanten, enz.
Intern meldpunt
Kan de inbreuk doeltreffend intern worden behandeld? En ben je van mening dat er geen risico op represailles bestaat? Dan doe je je melding bij voorkeur intern. De algemeen directeur is overeenkomstig het Bestuursdecreet het intern meldpunt.
Je vindt de contactgegevens van de algemeen directeur hieronder:
- algemeen directeur, Jocelyn Bruggeman
- 015 61 88 97, joke.bruggeman@zemst.be
- De Griet 1, 1980 Zemst
Extern meldpunt
Klokkenluiders die geen personeelslid van lokaal bestuur Zemst zijn, dienen zich meteen tot Audit Vlaanderen te wenden. Ook personeelsleden die van mening zijn dat de inbreuk niet doeltreffend intern kan worden behandeld of represailles vrezen, kunnen rechtstreeks terecht bij het externe meldpunt Audit Vlaanderen.
Je kan Audit Vlaanderen bereiken via:
- Audit Vlaanderen
- 02 553 45 55, melding.audit@vlaanderen.be
- Havenlaan 88 - bus 24, 1000 Brussel
Europese Klokkenluidersrichtlijn en Vlaams Bestuursdecreet
De Europese Klokkenluidersrichtlijn wil mensen die overtredingen en misbruiken aanklagen beschermen tegen de negatieve gevolgen van de melding. De lidstaten moesten die Richtlijn omzetten in eigen regels. Vlaanderen deed dat met een Bestuursdecreet dat van toepassing is voor de Vlaamse overheid en de lokale besturen. Het decreet werd op 16 november 2022 goedgekeurd in het Vlaamse parlement en verscheen op 1 december 2022 in het Belgisch Staatsblad. Het trad in werking op 11 december 2022.
Inbreuk
Alle inbreuken op wetgeving die in Zemst van toepassing is, kunnen het voorwerp uitmaken van een klokkenluidersmelding. Het gaat dan om een handeling of nalatigheid die onrechtmatig is, of het doel of de toepassing van regelgeving ondermijnt.
Garanties en bescherming
De procedures en systemen die gebruikt worden om meldingen te ontvangen en op te volgen, bieden de nodige garanties inzake de vertrouwelijkheid, anonimiteit en kwaliteit van de behandeling. Het Bestuursdecreet geeft duidelijk aan welke gegevens over de melding mogen of moeten geregistreerd worden en geeft richtlijnen over de bewaring.
De nieuwe regeling voorziet een verbod op represailles. De definitie van represailles is ruim omschreven. Denk bijvoorbeeld aan represailles zoals negatieve beoordelingen of ontslag, maar ook verandering van taken, financiële sancties of reputatieschade. De bescherming tegen represailles is onbeperkt in tijd.
Verder verloop van je melding
Je ontvangt als melder binnen de zeven dagen na de dag waarop het meldkanaal je melding ontvangen heeft een ontvangstmelding, tenzij:
- je melding al binnen die termijn werd afgehandeld. Dan krijg je meteen meer informatie over je melding.
- je je uitdrukkelijk verzet hebt tegen het krijgen van een ontvangstmelding.
- het krijgen van een ontvangstmelding de bescherming van je identiteit in gevaar brengt.
Binnen een redelijke termijn krijg je informatie over wat er met je melding gebeurde:
- binnen de drie maanden na de dag waarop het meldingskanaal de ontvangstmelding heeft verstuurd.
- of binnen drie maanden en zeven dagen, als er geen ontvangstmelding verstuurd is.
- Let wel: in sommige gevallen kan deze termijn van drie maanden verlengd worden.
Je komt te weten welke maatregelen er genomen zijn of zullen genomen worden naar aanleiding van je melding. Je krijgt ook de redenen voor die maatregelen te horen. Vanzelfsprekend mogen de meldingskanalen je geen informatie bezorgen die het interne onderzoek of de rechten van de betrokken persoon of personen schaadt.
Meer informatie
Zie het Vlaams Decreet Bestuursdecreet.