Zit je in een vereniging in Zemst? Maak je vereniging officieel door je te laten erkennen door de gemeente! Dit opent de deur naar extra steun en leuke mogelijkheden voor je club. Samen maken we het verenigingsleven in Zemst nóg gezelliger!
Voor wie?
Alle verenigingen die actief zijn in Zemst, kunnen een erkenning aanvragen als Zemstse vereniging.
Voorwaarden
De voorwaarden voor de erkenning zijn terug te vinden in het nieuwe erkennings- en subsidiereglement dat je in bijlage kan raadplegen.
Procedure
Aanvraag indienen
Dien je aanvraag schriftelijk in via het aanvraagformulier.
! Zorg dat je deze documenten van je vereniging bij de hand hebt:
- Activiteitenkalender van minstens de afgelopen 3 maanden
- Polis burgerlijke aansprakelijkheid
- Statuten of huishoudelijk reglement
Indientermijn
De aanvraag kan het hele jaar door worden ingediend. Aanvragen worden viermaal per jaar verwerkt, telkens na volgende afsluitdata: 1 maart, 1 juni, 1 september en 1 december.
Beoordeling
Na de eerstvolgende afsluitdatum wordt jouw aanvraag beoordeeld. Je ontvangt daarna een bericht over het verdere verloop. De beoordeling gebeurt op basis van de criteria in het reglement.
Infoavond werkingssubsidies
Zodra je erkenning volledig in orde is, kan je vanaf 1 juli 2025 een werkingssubsidie aanvragen.
Wil je graag weten hoe dat precies in zn werk gaat? Kom dan naar onze infoavond, speciaal bedoeld om je wegwijs te maken in de subsidiemogelijkheden.
- Wanneer: woensdag 25 juni om 19 uur
- Waar: gemeenschapscentrum de Melkerij
Inschrijven infoavond werkingssubsidies
Veelgestelde vragen
- Moeten wij als vereniging opnieuw een aanvraag indienen als wij al erkend zijn?
- Ja, aan alle reeds erkende verenigingen die hun erkenning willen behouden, vragen we om een nieuwe aanvraag in te dienen via deze link.
- Moet een vereniging die deel uitmaakt van een grote koepelvereniging die nationaal gestuurd wordt ook een specifiek huishoudelijk reglement indienen of mag dit een algemeen statuut zijn?
- Dit mag het algemeen statuut zijn.
- De activiteiten vinden op verschillende locaties plaats. Moeten we al de locaties doorgeven?
- 1 locatie is voldoende
- Als er een verschil is tussen de vertegenwoordiger en de subsidieaanvrager, mogen dit dan twee verschillende personen zijn bij de aanvraag?
- Dit mag zeker, zolang het iemand is van de plaatselijke afdeling.
- Ik ben halverwege het invullen van mijn aanvraagformulier voor erkenning gestopt. Ik wil nu verder doen, hoe vind ik mijn reeds ingevulde gegevens?
- Zie dit document.
- Als mijn club behoort tot een moederorganisatie uit een andere gemeente kan mijn club dan nog erkend worden?
- Ja