Vredesgemeente

Gemeente Zemst is lid van het netwerk 'Mayors for peace'. Dit is een internationaal netwerk, opgericht door de burgemeesters van Hiroshima en Nagasaki, dat zich inzet voor een wereld zonder kernwapens. Het netwerk heeft leden verspreid over 166 landen, waaronder 393 steden en gemeentes in België. 

Jaarlijks hangt gemeente Zemst de vredesvlag uit op 21 september. Deze dag werd in 1981 uitgeroepen tot Internationale Dag van de Vrede door de Verenigde Naties. Inwoners die een vredesvlag hebben worden uitgenodigd deze ook uit te hangen om de vredesboodschap mee te steunen.