Vervoersregio Vlaamse Rand van start

De Vlaams minister van mobiliteit heeft Vlaanderen ingedeeld in vijftien vervoersregio’s. In elke regio zetelen een aantal steden en gemeenten die samen moeten werken om een nieuw mobiliteitsbeleid uit te tekenen.

De Vlaamse regering wil af van het huidige aanbodgestuurde model van openbaar vervoer. Dat model is duur en niet efficiënt. Met de invoering van het nieuwe concept basisbereikbaarheid, staat de vraag van de reiziger voorop. Burgers zullen voor hun verplaatsingen vaker verschillende vervoersmodi moeten gebruiken. Om bepaalde bussen te kunnen nemen zullen burgers zich bijvoorbeeld moeten verplaatsen met de fiets of vervoer op maat. Gebieden met een kleine vervoersvraag worden in de toekomst bediend door het vervoer op maat, zoals buurtbussen, taxi's, deelfietsen, deelauto's of andere middelen. Daarvoor zal de reiziger onder andere de mobiliteitscentrale kunnen raadplegen. Voor de opmaak van een nieuw mobiliteitsbeleid en om dit alles uit te tekenen, doet de minister van Mobiliteit een beroep op steden en gemeenten, ingedeeld in 15 vervoersregio's. Gemeente Zemst maakt deel uit van de Vervoerregio Vlaamse Rand. In deze raad zal zowel een ambtelijke vertegenwoordiger als een politieke vertegenwoordiger van Zemst zetelen.

Gepubliceerd op dinsdag 29 januari 2019 17.08 uur