Het team Beleidsondersteuning vind je terug op de tweede verdieping van het gemeentehuis. Volgende items worden door dit team opgevolgd:
Opvolging vergaderorganen
- het voorbereiden en afhandelen van de agendas van de diverse bestuursorganen (gemeenteraad, raad voor maatschappelijk welzijn, raad van bestuur agb@zemst, college van burgemeester en schepenen, vast bureau en directiecomité agb@zemst.be);
- de notulen van de diverse bestuursorganen;
- inzage raadsleden;
- algemene administratieve ondersteuning voor gemeenteraadscommissie, algemeen directeur, managementteam en mandatarissen.
Vergunningenbeheer
- Drank- en uitbatingsvergunningen
- Individueel bezoldigd personenvervoer
- Brandveiligheidsattesten
- Ambulante handel/standplaatsen
- Afwijkingen wekelijkse rustdag
Informatiebeheer
- Informatiebeleid
- Archiefbeheer digitaal/papier
Gegevensbescherming
- Data protection officer (DPO) voor gemeente en OCMW
- Verwerkingsovereenkomsten
- Incidentenbeheer
- Sensibilisering
- Organisatie informatieveiligheidscel
Organisatiebeheersing
- Zelfevaluatie
- Organiseren/opvolgen audits
- Opvolgen van klachten en meldingen
- Ondersteuning van projecten
- In kaart brengen van processen
Juridische zaken
- Opvolgen rechtsgedingen
- Implementatie algemene regelgeving
- Juridische ondersteuning algemeen
Intergemeentelijke samenwerking
Gemeenten in Vlaanderen kunnen hun bevoegdheden, taken of opdrachten toevertrouwen aan een nieuwe of bestaande entiteit, of een samenwerkingsverband.
Zoals in alle lokale besturen maakt onze gemeente ook deel uit van verschillende vormen van intergemeentelijke samenwerkingsverbanden. Elke soort van samenwerking heeft een eigen juridische basis en kenmerken: zo zijn er samenwerkingsverbanden met en zonder rechtspersoonlijkheid en met en zonder beheersoverdracht.
Team Beleidsondersteuning volgt de statuten op van deze verschillende samenwerkingsverbanden, evenals het agendabeheer en de rapportering.
Jubilarissen
- Organisatie van de huldigingen van jubilarissen