Jaarlijks tellen in mei duizenden burgers een uur lang het verkeer in hun straat in het kader van het onderzoek Straatvinken. Dit burgerwetenschapsproject van de Ringland Academie, UAntwerpen en HIVA-KU Leuven is opgezet om de noodzakelijke modal shift naar duurzamer verkeer op te volgen. Hier vind je de resultaten van de voorbije tellingen.
Enkele conclusies in een notendop:
- Hoe duurzamer het verkeer in de straat (meer verplaatsingen te voet, met de fiets of het openbaar vervoer), hoe leefbaarder bewoners ze vinden. Ze zouden vrienden dan zeker aanraden er te komen wonen.
- In straten met een duurzamere modal split verhoogt het verkeersveiligheidsgevoel. De straat is makkelijker over te steken, het sociaal contact is er beter en kinderen kunnen er op straat spelen.
- Er is nog een flinke weg af te leggen voor de noodzakelijke modal shift 50/50 (50% gemotoriseerd verkeer, 50% duurzame verplaatsingen) bereikt is.