Update
Er werden aangetekende brieven verzonden in het kader van het rooilijndossier Vredelaan.
Bij de riolerings- en wegenwerken moet deze procedure doorlopen worden. Het openbaar onderzoek is van 22 november tot 23 december. Meer info via de link hieronder. Je kan de aangetekende zending normaal gezien ook terugvinden in jouw e-box.
Openbaar onderzoek - gemeenteweg Vredelaan in Weerde - Gemeente Zemst
Feedback Vredelaan wordt verwerkt
Op 16 april 2024 organiseerden we een infomoment over het voorontwerp Vredelaan. De reacties waren over het algemeen heel positief. Zowel de fietszone, de zone 30 als het gebruik van een ANPR-camera werden positief onthaald. Over de concrete aanpak van de ANPR-camera waren de meningen verdeeld. We gaan nu verder aan de slag met die input.
We proberen zoveel mogelijk rekening te houden met de gegeven feedback bij de verdere uitwerking van het project. Eens het ontwerp op punt staat, brengen we de langswoners hiervan op de hoogte.
Check hieronder de algemene uitgangsprincipes, algemene vragen en antwoorden.
Groenaanleg
- Meer groen om de omgeving aangenamer te maken: sterk idee!
We zetten in op ontharding en groen. Uiteraard heeft dit ook een positief effect op de leefomgeving. Bovendien is dit noodzakelijk in het rioleringsontwerp om te voldoen aan de gewestelijke stedenbouwkundige verordening. - Groen is mooi maar wie gaat dat onderhouden?
De gemeente staat in voor het onderhoud van de beplanting en kiest voor onderhoudsvriendelijke soorten. Bv. kleine zuilvormige bomen zoals de zuilvormige Veldesdoorn (Stijn Streuvelslaan). - Gaan wortels op termijn het wegdek naar omhoog duwen?
Om wortelopdruk tegen te gaan plaatsen we wortelgeleidings-platen in de grond. Vroeger werd dit (nog) niet toegepast bij aanplantingen. Nu wordt dit standaard mee voorzien. - Zien grasparkeerstroken er na verloop van tijd niet onverzorgd uit?
We zetten in op ontharding door de parkeerplaatsen en opritten aan te leggen in waterdoorlatende materialen. Dit is nodig om te kunnen voldoen aan de eisen van de Gewestelijke Stedenbouwkundige Verordening. Doordat wagens over de parkeerplaatsen rijden, zal het gras niet snel groeien. Mocht dit toch het geval zijn, dan staat de gemeente in voor het onderhoud.
Parkeerplaatsen en opritten
- Aantal parkeerplaatsen uitgebreid
In de huidige toestand zijn er 19 parkeerplaatsen tussen de kapel en de R. Schumanlaan. In de toekomstige toestand zijn er 25 parkeerplaatsen voorzien. Tussen de kapel en spoorwegbrug aan Kleinveld zijn er in de bestaande toestand 8 parkeerplaatsen; in de ontworpen toestand zijn er 13 voorzien. Er zijn dus meer parkeerplaatsen voorzien in het ontwerp. - Parkeerplaatsen fietszone
Er kan op de rijbaan geparkeerd worden zoals in de bestaande toestand. In een fietsstraat gelden immers de standaard parkeerregels. - Ruimte Proximus gebouw naast de toegangsweg naar de voetbal
We onderzoeken een alternatief voor bijkomende parkeerplaatsen aan het Proximus gebouw. Het gebouw en perceel zijn voorlopig nog private eigendom. - Wat met parkeerplaatsen ter hoogte van bouwgronden?
In het voorontwerp is maximaal ingezet op ontharding en waterdoorlatende materialen om te kunnen voldoen aan de Gewestelijke Stedenbouwkundige Verordening Hemelwater. Van zodra de bouwgrond bebouwd is, kan er een standaard oprit van 4,5 meter breed aangelegd worden. - Breedte opritten
Standaard worden er opritten op openbaar domein aangelegd van 4,5 meter breed. Enkel vergunde opritten worden breder aangelegd op openbaar domein. - Verhoogde opritten aan verkeersdrempel
We hebben dit doorgegeven aan het studiebureau om zoveel mogelijk rekening te houden met verhoogde opritten.
Snelheidsremmende maatregelen en inrichting weg
- Waarom een voetpad? Waarom geen oversteekplaatsen?
Het voetpad is momenteel in slechte staat en wordt daarom niet gebruikt. In het ontwerp is een nieuw voetpad voorzien dat voldoet aan de normen voor voetpaden. Volgens het afwegingskader oversteekvoorzieningen worden er in een zone 30 geen voetgangersoversteken aangeduid met uitzondering van schoolomgevingen of drukke kruispunten.Het zebrapad aan de R. Schumanlaan blijft wel behouden door de aanwezigheid van de gewestweg. Het is een terechte bemerking dat dit zebrapad nu uitmondt in de groene berm. Daarom wordt bekeken of het voetpad kan doorgetrokken worden.
- Is een zone 30 veilig genoeg zonder fietsstrook?
Ja, gemengd verkeer (fietsers plus autos) kan, mits aangepaste snelheid en beperkte verkeersintensiteiten. Op de weg zal ook een wegmarkering aangebracht worden die de fietszone ter hoogte van de spoorwegbruggen extra aanduidt. - Waarom geen zone 30 met trajectcontrole?
Trajectcontrole is in onze politiezone nog in onderzoek. Dit project wordt meegenomen in dit onderzoek. Bij trajectcontrole zijn er twee te ijken cameras nodig. Waze en andere routeplanners zullen de Vredelaan dan nog altijd als doorrijroute aanduiden. - Wat met het gebruik van ANPR-camera en privacy?
Bij ANPR wordt rekening gehouden met GDPR en privacy. Enkel politiemedewerkers mogen de camerabeelden bekijken en analyseren. Zij zijn specifiek opgeleid, werken volgens zeer strikte procedures en hebben discretieplicht. Dit betekent dat ze deze informatie niet mogen delen met anderen. - Waarom ANPR-camera met zeer beperkte 'white list'?
Het is aan te bevelen (o.a. op basis van ervaringen uit andere politiezones) om te beginnen met een minimum aan uitzonderingen: enkel hulpdiensten, De Lijn en afvalophaling. Na een proefperiode kunnen dan – indien nodig – geleidelijk aan bijkomende doelgroepen toegelaten worden.De proefperiode en extra tellingen moet toelaten om na te gaan wat de invloed van de ANPR-camera en de white list is op de omliggende straten en de leefbaarheid van de buurt.
- Waarom geen ANPR aan de Pastoor Primstraat?
Deze suggestie wordt onderzocht. - Waarom geen ANPR-camera tijdsgestuurd laten werken?
Deze suggestie wordt onderzocht. - Is het opvolgen van een white list mogelijk met het huidig personeel?
Indien de white list zeer beperkt blijft, dan is het mogelijk om die op te volgen met het huidige personeel. We onderzoeken de impact van het uitbreiden van de white-list op de personeelslast. - Waarom geen sensorpaal voor hulpdiensten?
De hulpdiensten hebben voorafgaand advies gegeven over de manier van het filteren van het verkeer. Zij verkiezen een filter met ANPR-camera en geen fysieke filter of sensorpaal. - Snelheidsmetingen en extra maatregelen
Om na te gaan wat de invloed is op de omliggende straten en of het sluipverkeer zich al dan niet zal verplaatsen, gaan we extra tellingen uitvoeren. Die moeten toelaten om al dan niet extra maatregelen te nemen voor de buurt. Er kan dan ook onderzocht worden of er andere straten overbelast geraken en of er files ontstaan aan de grotere kruispunten met de Brusselsesteenweg, het station en de lichten aan de Vredelaan. - Vrachtwagens gebruiken nu af en toe het kruispunt Vredelaan-Stationslaan om te keren. Kan dat nog in de toekomst?
Indien we kiezen voor een schuine filter, zal de Vredelaan niet meer aangeduid worden voor doorgaand verkeer (richting Vergo of andere). De problematiek van zwaar verkeer zal zich dus niet meer - of veel minder - voordoen.Vrachtwagens kunnen wel nog steeds omkeren door een lus te maken. - De aanleg van de Vredelaan gebeurt met veel poreuze steen. Krijgen oude kelders last van het grondwater?
Bij de aanleg van riolering in een straat moet er rekening gehouden worden met strenge infiltratie- en bufferingsvoorwaarden. In de Vredelaan is volop ingezet op waterdoorlatende materialen en bufferende rioolbuizen. Ook zonder de aanleg van gescheiden riolering zal het grondwaterpeil door de klimaatverandering schommelen. Bewoners moeten zichzelf en hun eigendom beschermen door hun kelder waterdicht te maken. - Heidestraat wordt fietszone, gaan de fietspaden dan weg? Wat met de geparkeerde auto's die in de bocht staan?
De overgang Vredelaan – Heidestraat is aangeduid als fietszone. Deze fietszone sluit aan op de bestaande fietspaden van de Heidestraat. De fietspaden van de Heidestraat blijven dus behouden. Aan het kruispunt mogen geen autos parkeren. Dat is ook al het geval in de bestaande toestand waar signalisatie staat verboden te parkeren. In de ontworpen toestand blijft dit behouden. - Wordt de riolering van de zijstraten meegenomen?
De riolering van de doodlopende zijtakken zoals Klokputweg wordt mee opgenomen in het project. - Komen we wel toe met € 1000 subsidie voor de riolering?
Een afkoppelingsdeskundige verleent gratis advies over hoe je de afkoppeling van het regenwater van het vuilwater kan aanpakken. Er zijn diverse mogelijkheden om dit zo goedkoop mogelijk uit te voeren dus de subsidie van € 1 000 zou voldoende moeten zijn. De eerste keuring nadien is ook gratis.
Voorgeschiedenis
> In 2022 organiseerden we gesprekstafels met de bewoners van de Vredelaan om de
mogelijke scenario's voor de toekomstige wegenwerken te bekijken. Later deden we
hetzelfde met de bewoners van de Heidestraat en Stationslaan.
> Na al deze informatie samen te leggen kwamen we tot een aantal conclusies die we in februari 2023 tijdens een infosessie toelichtten. De presentatie is terug te vinden in bijlage.
> Op 16 april 2024 vond een infomoment plaats voor de Vredelaan en omliggende straten. Er werd een algemene toelichting gehouden over het voorontwerp. Daarna konden de bewoners kennismaken met het voorontwerpplan voor zijn specifieke situatie. De presentatie van de infoavond en de voorontwerpplannen zijn terug te vinden in bijlage.
Heb je na het doornemen van deze info nog een vraag of een opmerking?
Gebruik dan onze online meldingstool.