Energie

Energie, warmte, elektriciteit, we hebben het allemaal nodig. Toch gaat het om een kost die niet voor iedereen draagbaar is. In sommige gevallen kan de sociale dienst je helpen. Voor meer informatie kan je ook altijd terecht op de website van het Energiehuis.

Digitale meter met Prepaid

Kan je niet meer terecht bij een commerciële energieleverancier wegens onbetaalde energiefacturen? Dan heb je waarschijnlijk een digitale meter met Prepaid. In dit geval levert Fluvius jou rechtstreeks energie. Je hoeft hiervoor geen contract te ondertekenen. Je betaalt eerst, pas daarna kan je de elektriciteit of het aardgas gebruiken. Jij beslist wanneer je betaalt en het bedrag. Indien je een schuld hebt en je een oplading doet, gaat een stukje van je geld naar de afbetaling van je schuld. Meer informatie vind je terug op de website van Fluvius.

Op deze manieren kan je opladen:
  • via de website van Fluvius
  • via de app van Fluvius
  • via bankkaart, tijdens de openingsuren van het gemeentehuis

Meer info

Openingsuren om op te laden:

  • Maandag: 9 - 16 uur
  • Dinsdag: 9 - 19 uur
  • Woensdag: 9 -16 uur
  • Donderdag: 9 - 16 uur
  • Vrijdag: 9 - 16 uur

LAC of lokale adviescommissie

Slaag je er niet in om jouw factuur van water of energie tijdig te betalen? Dan kan je worden uitgenodigd op het LAC. Op dit overleg is er iemand aanwezig van de energie- of waterleverancier, samen met vertegenwoordigers van de sociale dienst. Samen zoeken we naar een oplossing voor je betalingsproblemen (verplaatst).

Mogelijk oplossingen zijn het installeren van een digitale meter met prepaid functie (enkel voor gas en/of elektriciteit) of het aanvragen van een afbetalingsplan. Het is altijd in je voordeel om je situatie zelf te komen toelichten op deze LAC-zitting. Indien je niet kan komen neem je best zelf contact op met Fluvius of De Watergroep om een regeling te treffen. Indien je niet reageert loop je de kans om volledig afgesloten te worden. Een heraansluiting brengt hoge kosten met zich mee.

Verwarmingsfonds

Voor je factuur van huisbrandolie, lamppetroleum en bulppropaangas kan je een tussenkomst aanvragen.

Voor wie?

De sociale dienst zal bekijken of je al dan niet in aanmerking komt. 

Voorwaarden

Voorwaarde is dat je recht hebt op een verhoogde tegemoetkoming, onvoldoende inkomen hebt of in een collectieve schuldenregeling zit. De factuur mag maximum 60 dagen oud zijn.

Wat meebrengen?

  • identiteitskaart
  • bewijs van inkomen
  • factuur van aankoop petroleum of stookolie