245 nieuwe bomen aangeplant in geboortebos

Op zaterdag 14 maart plantten jonge ouders 245 nieuwe bomen in het geboortebos. Na deze zesde editie zijn er in totaal al 1 745 bomen aangeplant. Zo investeert de gemeente in een groenere en gezondere leefomgeving.

De geboorte of adoptie van een kindje is een bijzonder moment. We geven dat geluk een extra groen tintje door jonge ouders een geboorteboom te laten planten in het geboortebos en/of een sierappelboom te geven voor hun eigen tuin. Het geboortebos groeit samen met de kinderen en vormt zo een blijvende herinnering.

In het geboortebos plantten de ouders haagbeuken, zoete kersen, gewone essen en inlandse eiken. Per kind werden vier bomen geplant om de duurzaamheid van het bos te garanderen zodat er op termijn zeker eentje overblijft. Voor de eigen tuin van de kersverse ouders voorzagen we een sierappelboom.

Door geboortebomen te planten en schenken, investeren we in een groenere en gezondere leefomgeving. Zo creëren we meer bos en benadrukken we het landelijk karakter van onze gemeente. Inheemse bomen zijn aangepast aan ons klimaat en dragen bij aan de lokale biodiversiteit. Bovendien symboliseert het geboortebos de wens dat elk kind mag opgroeien in een gezonde omgeving.

Deze actie wordt mee ondersteund door het Huis van het Kind met de bedoeling het gemeenschapsgevoel te versterken, ouders en kinderen te ondersteunen en bewustwording te vergroten.

Gepubliceerd op dinsdag 17 maart 2026 14.42 uur